Hvert andet år (næste gang i 2024) tager hele skolen – fra yngste til ældste barn – på en fælles 4-dages lejrtur (storlejr). Lejrturen kan være til spejderområde med dertilhørende hytte. Vi bruger hyttens toilet-, bad- og køkkenfaciliteter, men sover ellers i telt og laver mad på bål.

Lejrturen kan også være en “by-lejr” til en af Danmarks stører byer. Vi har fx. besøgt Verdens Børn Friskolen i København, ligesom de har besøgt os. Til stor fornøjelse for alle.

Storlejren på Hover-Torsted Friskole er en stor begivenhed, som alle ser frem til. Den er med til at skabe fællesskab på tværs af klasserne og give børnene nogle andre udfordringer, end de får hjemme på friskolen.

De år, hvor der ikke er storlejr, tager hele friskolen afsted på “lille-lejr” med en overnatning.

Hvert andet år (næste gang i 2023) tager 5. – 6. klasse på en længere tur. Tit går turen dog til Bornholm. Børnene har selv været med til at samle penge ind til turen ved omdeling af Landsbyliv (sogneblad) og andet. Mens 5.-6. kl. er afsted tager friskolens 7.-8. klasse på en oplevelsestur.

8. klasse er hvert år på en “afskeds-tur”.

Børnene siger om lejr:

• Samarbejde
  • Sammenhold
  • Styrker fællesskab
  • Friluftsliv
  • Selvstændighed
  • Vi har mange fag

Forældrene siger om lejr:

• Vild god tradition – en kæmpe oplevelse for alle
  • Udfordringer og udvikling